TÓM TT LUN VĂN
Ngày nay, khi các thiết bđộng cơ ngày càng tinh so và phc tp hơn.
Điu này đòi hi du bôi trơn cn có nhiu tính năng đặc bit hơn, mt trong s
nhng tính năng quan trng đó chính là kh năng gim mài mòn ma sát cho thiết b
động cơ.
Ph gia biến tính ma sát là mt ph gia làm gim ma sát gia các b mt tiếp
xúc bng quá trình hp ph vt lý, qua đó làm gim kh
năng tiếp xúc gia các b
mt kim loi qua đó tăng tui th cũng như công sut ca động cơ và nó được s
dng rt ph biến trong du động cơ hin nay.
Nguyên liu để to ra ph gia biến tính ma sát trong đề tài này là axit béo
quá trình oxy hóa parafin và khí amoniac.
Quá tnh tng hp din ra theo hai bước:
1. Khí amoniac được cho sc qua axit béo:
NH
3
+ RCOOH RCOONH
2
.H
2
O
2. Sn phm ca bước 1 được đui nước để to ra sn phm:
RCOONH
2
.H
2
O RCOONH
2
+ H
2
O
Vi các điu kin ti ưu như sau:
- Nhit độ ca phn ng t 30
o
C đến 40
o
C
- Tc độ sc khí amoniac t 0,2 đến 0,3 lít/phút
- Thi gian sc khí t 8 đến 9 gi
- Nhit độ đui nước t 170
o
C đến 180
o
C
- Thi gian đui nước t 2,5 đến 3 gi
Sn phm ca đề tài được kim tra tính cht hóa lý, ph hng ngoi, và tính
cht gim mài mòn, ma sát theo phương pháp ASTM D 2174 và phương pháp
ASTM D 4172 so vi ph gia nhp khu nước ngoài (Sarkozyl).
Cui cùng là pha chế du động cơ cp CF4 15W-40 có ph gia đã to ra và
so sánh tính cht gim mài mòn, ma sát vi du CF4 15W-40 ngoài th trường ca
hãng ExxonMobil thì thy tương đương nhau. Do vy, ph
gia to ra có th s dng
làm ph gia biến tính ma sát cho du bôi trơn động cơ thay cho ph gia nhp khu
nước ngoài.
ABSTRACT
Nowadays, when all engines and equipment are sophiticated, complicated. It
requires lubricant oils have many special properties. One of them is capacity of
reducing friction and abriation for engine, equipment.
Friction Modify Additive is an additive that reduce friction of contact
surfaces by physical adsorption process, so that it decrease contact ability between
metal surface and increasing engine aging, engine power.
Materials making Friction Modify Additive in this subject are fat acid
( product of parafin oxidation process ) and amoniac gas.
Synthesis process have two operation
1. Amoniac gas flow scour throughout fat acid:
NH
3
+ RCOOH RCOONH
2
.H
2
O
2. Product of operation 1 is dismissed water:
RCOONH
2
.H
2
O RCOONH
2
+ H
2
O
With optimal conditions:
- Reaction temperature from 30
o
C to 40
o
C.
- Scouring velocity of amoniac gas from 0.2 to 0.3 liter/minute .
- Scouring time of amoniac gas from 8 to 9 hour.
- Temperature of dismissing water process from 170
o
C to 180
o
C.
- Time of dismissing water process from 2.5 to 3.0 hour.
Product of this subject is tested phycio-chemical properties, infrared radial,
reducing abriation by friction with ASTM D 4172 and ASTM 2174, it seems that
the product equal import additive ( Sarkozyl ).
Finally, preparing engine lubricant CF4 15W-40 with Friction Modify
Additive that has created, it compare with the same level engine lubricant in the
market (engine lubricant of ExxonMobil). Result, two of them have the same ability
of reducing abriation, friction.
So that, additive has made that has the same physio-chemical properties with
Sarkozyl additive, it can be used as an additive for engine lubricants to replace
foreign import additives.